måndag 24 december 2012

Nu är det Jul igen

Julmarknaden var ingen odelat trevlig upplevelse. Förutom att det regnade hela lördagen, vilket innebar att man fick stå ute och skydda bordet från allt vatten som verkade komma från alla håll, rasade is och snö ner från taket både på oss utställare och på eventuella köpare. De flesta besökare sprang för det mesta bara förbi. Trots alla problem sålde jag en del garn och nu får jag färga under helgen för att fylla mina hyllor med mera garn.
 
 
Nu är det även sista stunden att julpyssla.
Vill ni se min krans? Den är gjord av bambugarn Maja, frigolitring och några stjärnor. De två silvriga är från Panduro och de vita klippte dottern av vanligt vitt papper.
 
 
Jag virkade också två julgranskulor. Den blå är gjord med garnet Maja och den rosa med garnet Maisie 2. Den rosa gick mycket snabbare att göra men är inte lika fin som den blå.
 
Nu kan man förstås ifrågasätta varför man ska virka julgranskulor när det finns en uppsjö av färdiga att köpa, även sådana klädda, t ex på IKEA eller Åhlens. Anledningarna är flera. Man kan: göra sin julgran mer personlig; välja just den färg som passar till antingen humöret eller inredningen och för nöjet att virka med eget handfärgat garn och se färgerna bilda mönster. Man kan säkert hitta många fler anledningar, men det viktigaste med det hela är ändå att det är roligt – roligare än att bara köpa. Bambugarn Maja är väldigt bra till sådant. Det är tunt och glänsande och den färdiga kulan ser festlig ut.
En riktigt God Jul tillönskar jag er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar