fredag 5 december 2014

Beroendeframkallande snögubbar



De små är virkade av glansigt bambugarn med artikelnr 90xx, altså det som finns på REA pga tråden som är eventuellt knuten på ett eller flera ställe i härvan.

Mönstret är ursprungligen från MojiMojidesign men jag ändrade det lite grann - istället för 18 maskor i kroppen, ökade jag till 22 maskor för att få lite rundare gubbar. Original snögubbe är andra från vänster och är en anning slankare än andra. Snögubbarna är 8 cm långa och väger 8 gram var så de blir fina prydnader på julgrannen, men förståss, man kan använda dem även på andra sätt. Ett förslag är t ex istället för rosett på julklappen. Eller, kan man  bygga ett trevligt vinterlandskap med de. Alternativt kan barn få en hel skolklass snögubbar att leka med:)

Hur som helst, jag tycker att de är väldigt roliga att virka - det går snabbt och inte frestar mitt tålamod och varje ny gubbe blir en liten överaskning med sina egna färger.

Nu försöker jag mig på en översättning av mönster med tillägg av min ändring:

1. rad:            Börja med 2 luftmaskor  och virka sedan 6 fm runt (6 m)
2. rad:            2 fm i varje av de 6 m (12m)
3. rad:            1 fm, 2 i 1 öka - upprepa 6 gånger (18 m)
4-5. rad:         fm i varje m  (18 m)

                      Byt till andra färg.

6. rad:            Hst i varje m (18 m)

                      Byt till vit garn.

7-8. rad:        fm i varje m  (18 m)
9. rad:           1fm, 2>1 minska - upprepa 6 gånger (12 m)
10. rad:         fm i varje m (12 m)
11. rad:         1 fm, 2 i 1 öka - upprepa 6 gånger (18 m)
I originalmönster fortsätter man virka runt 7 rader, 18 m i varje. Vill du följa originalet hoppa nu till rad 19.

Jag har ändrat så här:

12.rad:          fm i varje m (18 m)
13. rad:         (3 fm, 2 i 1 öka, 4 fm, 2 i 1 öka) upprepa 2 gånger (22 m)
14-17. rad:    fm i varje (22 m)
18. rad:          (3 fm, 2>1 minska, 4 fm, 2>1 minska) upprepa 2 gånger (18 m)
19. rad:          1 fm, 2>1 minska, upprepa 6 gånger (12 m)
Fyll kroppen och huvudet.

20. rad:          2>1 minska, 6 gånger (6 m)

Avsluta.

Arm och tofs

 1. rad:           Börja med 2 luftmaskor  och sedan 6 fm runt (6 m)
 2.rad:            6 fm runt

Sy armar på kroppen.
Man får fin rund form på tofs om man knyter hård båda trådändar.

Halsduk

32 luftmaskor i en färg,  i andra rad fastmaskor i en annan färg - alltså om du vill - jag tyckte att de blir faktiskt snyggare med bara en färg i halsduken för bambugarn som jag använde är redan nyanserat.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar