måndag 14 januari 2013

Kurs i garnfärgning - 2.del

 

 
Nu har det gått ett helt år sen jag skrev första delen. Under tiden har jag färgat. Det blev många kilo garn färgat på många olika sätt. OK, kanske inte riktigt på många sätt, men i alla fall flera.
Så idag tänkte jag skriva om hur man färgar cellulosagarn i kastrullen, men principen gäller även för garn av animaliska fibrer.

Egentligen är det kanske självklart – man stoppar garnet i kastrullen och värmer upp. Instruktion står på alla förpackningar med textilfärg som finns att köpa lite varstans. Men för att undvika att man får oväntat eller oönskat resultat, skriver jag ändå om vad jag upptäckte.

Skillnaden mellan att färga i mikron och i kastrullen är att man inte har riktig kontroll över slutresultatet. Man kan förstås färga i stor mängd vätska och blanda ordentligt under färgningen och då får man garn som är helt och hållet färgat i samma färg. Tråkigt, tycker jag. Varför skulle man färga i en färg när man kan köpa enfärgat garn i vilket garnaffär som helst? Vitsen med att färga garn själv är väl att få många nyansskiftningar som gör garnet levande.

Det kan man få på fyra olika sätt har jag kommit fram till.

1. Man pressar så mycket garn i kastrullen att det inte går att röra så att allt garn helt enkelt inte kommer i kontakt med färgen. Garnet blir slumpmäsigt melerat och nystanen skiljer sig från varandra.

2. Man lägger nystan som är vridna  i färglösning. De delar av nystanet som är på insidan kommer inte i kontakt med färgen och förblir ljusare. Det är nästan samma sak som tidigare utom att den ljusare nyansen alltid kommer på samma avstånd och nystanen blir likadana. Stickar man med sådant garn får man regelbundna ränder.

3. Man lägger garnet i färglösning så att alla nystan ligger med ena sidan uppåt. Sedan häller man en annan färglösning på och låter bli att blanda. Man kan även pudra med lite pigment direkt på garnet. Finns det tillräckligt med vätska kommer det att fördelas, men om man pudrar direkt på garnet blir det bara småprickigt.

4. För att få fint nyanserat garn med färg som långsamt övergår från mörk till ljus, lägger man nystanet väldigt långsamt i kastrullen. Färgen reagerar med fibrerna och förbrukas så att lösningen blir allt svagare. Tänk på att färga allt garn på en gång för färgar du bara ett nystan åt gången blir lösningen allt svagare för varje nytt nystan och färgen allt ljusare. Men det är kanske just det du vill?

 
Vissa pigment förändras om man utsätter dem för hög värme. Det hände mig att garnet som jag ville färga blått blev brunt eller grönt när jag kokte det i en timme, allt i hoppet om att färgen skulle bli starkare. Så följ instruktionerna från färgtillverkaren, för mer är inte nödvändigtvis bättre vad det gäller garnfärgning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar